آخرین مطالب
تاریخ : ۲۹ آذر ۱۳۹۴
نویسنده : ويكي
نظرات (0)

بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي، به دست آوردن ترافيك وب سايت و يا كسب توجه به يك موضوع از طريق رسانه هاي اجتماعي است.  برنامه‎هاي بازاريابي شبكه‎هاي اجتماعي معمولا تمركز بر تلاش براي ايجاد محتوايي دارند كه بواسطه آن بتوانند توجه مخاطبين را در آن پلتفرم‎ها جلب و خوانندگان را تشويق به اشتراك‎گذاري آن در بين شبكه‎هاي اجتماعي كنند. تبليغ دهان به دهان الكترونيكي (eWoM) منجر شده اشاره به هرگونه اظهارنظري دارد كه مصرف‎كنندگان از طريق اينترنت (به عنوان مثال وب سايت‎ها، شبكه‎هاي اجتماعي، پيام‎هاي فوري، فيد‎هاي خبري) در رابطه با يك رخداد، كالا، خدمات، برند يا شركت به اشتراك مي‎گذارند. زماني كه پيام اشاره‎ شده از كاربري به كاربر ديگر پخش و برفرض پيچيده شود، چون از يك منبع شخص ثالت و موثق مي‎آيد، نتيجه آن شكل‎گيري نوعي بازاريابي در رسانه به دست آورده شده در عوض رسانه پولي، است.

 

وب ‎سايت‎هاي شبكه‎هاي اجتماعي


وب سايت‎‎هاي شبكه‎هاي اجتماعي به عنوان منبع تبليغ دهان به دهان عمل مي‎كنند. سايت‎‎هاي شبكه‎هاي اجتماعي و بلاگ‎ها به دنبال كنندگان اجازه مي‎دهند كامنت‎‎هاي ايجاد شده توسط ديگران در رابطه با يك محصول تبليغاتي را "دوباره پست" يا "دوباره توييت" كنند. با تكرار پيام، افرادي كه با كاربر در ارتباط هستند قادر به ديدن آن پيام هستند، بنابراين اين پيام به دست افراد بيشتري رسانده مي‎شود. چون اطلاعات در رابطه با يك كالا پخش و اين كار تكرار مي‎شود، ترافيك بيشتري به سوي آن كالا يا كمپاني آورده مي‎شود. از طريق سايت‎هاي شبكه‎هاي اجتماعي، كمپاني‎هاي قادر به تعامل و برقراري ارتباط با تعقيب‎كنندگان فردي خود هستند. اين تعامل شخصي مي‎تواند كم كم حس وفاداري را در تعقيب‎كنندگان و مشتريان بالقوه ايجاد كند. همچنين، بواسطه انتخاب فردي كه بايد در اين سايت‎ها مورد تعقيب قرار گيرد، كالا‎ها مي‎توانند به يك مخاطب هدف بسيار محدود دست پيدا كنند. سايت‎هاي شبكه‎هاي اجتماعي همچنين مقدار وسيعي از اطلاعات در رابطه با كالا‎‎ها و خدمات مي‎باشند كه مشتريان ممكن است به آن‎ها علاقه داشته باشند. از طريق تكنولوژي‎هاي جديد آناليز مفهومي، بازاريابان مي‎توانند سيگنال‎هاي خريد را، نظير محتواي به اشتراك گذاشته شده توسط افراد و سوالات پست شده به صورت آنلاين، كشف كنند. درك سيگنال‎‎هاي خريد مي‎تواند به تيم فروش كمك كند كه مخاطبين هدف مناسب را مورد هدف قرار دهند و بازاريابان بتوانند كمپين‎‎هاي تبليغاتي مرتبط را راه اندازي كنند. براي كمپاني‎ها براي يكپارچه سازي شبكه‎هاي اجتماعي در استراتژي‎هاي بازاريابي‎شان بايد يك مدل بازاريابي ايجاد كنند. يك مدل بازاريابي شامل مراحل زير مي‎شود:
انتخاب شبكه‎هاي اجتماعي بالقوه‎اي كه مي‎شود از آن‎ها استفاده كرد
تعيين يك برنامه مالي
تعيين ساختار سازماني براي مديريت شبكه اجتماعي در بازار
گزينش مخاطب هدف
تبليغ محصولات و خدمات
بررسي ميزان عملكرد
76 درصد شركت‎هاي تجاري امروزه از بازاريابي توسط شبكه‎هاي اجتماعي استفاده مي‎كنند. خرده فروشان تجاري افزايش 133 درصدي در ميزان درآمد خود بواسطه بازاريابي در رسانه‎هاي اجتماعي داشته اند.

 


استراتژي‎ها


دو استراتژي پايه براي درگيري رسانه اجتماعي به عنوان ابزار بازاريابي وجود دارد:


روش منفعل


رسانه اجتماعي مي‎تواند منبع مفيدي براي اطلاعات بازار و صداي مشتري باشد. بلاگ‎ها، ارتباطات محتوايي و انجمن‎ها پلت‏‎‏فرم‎هايي هستند كه افراد در آن نظرات خود را به اشتراك مي‎گذارند و برند‎ها، محصولات و خدمات گوناگون را پيشنهاد مي‎‎كنند. شركت‎هاي تجاري قادر به آناليز صداي مشتري كه در رسانه اجتماعي ايجاد شده هستند تا از آن براي اهداف بازاريابي استفاده كنند. در اين مقوله رسانه اجتماعي يك منبع ارزان در رابطه با اطلاعات بازار است كه بازاريابان مي‎‎توانند از آن براي دنبال كردن مشكلات و فرصت‎هاي بازار استفاده كنند. به عنوان مثال، اينترنت مملو از ويديو‎ها و تصاويري از تست خم‎كردن آيفون 6 شد كه در آن نشان داده شد اين گوشي همراه معروف چطور تنها بوسيله دست خم مي‎شود. به دنبال اين امر مباحثي با كلمه‎اي به اصطلاح “bendgate” شكل گرفت كه اشاره به خم شدن آيفون در يك شلوار جين داشت و همين امر باعث گيجي در ميان مشترياني شد كه ماه‎ها براي عرضه آخرين نسخه آيفون صبر كرده بودند. گرچه به دنبال اين امر كمپاني اپل در يك اظهار نظر اعلام كرد كه اين مشكل بسيار نادر بوده است و كمپاني چندين تدبير براي محكم سازي گوشي اتخاذ كرده است. برخلاف روش‎هاي سنتي تحقيق بازار نظير ارزيابي‎ها، گروه‎هاي متمركز و داده كاوي كه وقت گير و هزينه بر هستند، امروزه بازاريابان از رسانه اجتماعي براي دريافت اطلاعات "زنده" در رابطه با رفتار مصرف‎كننده استفاده مي‎كنند. اين امر مي‎توانيد بي‎نهايت در ساختار بسيار پوياي محيط تجارتي كه ما در آن زندگي مي‎كنيم، مفيد باشد.


روش فعال


رسانه اجتماعي را مي‎توان به عنوان يك ابزار روابط عمومي و بازاريابي مستقيم و همچنين يك كانال برقراري ارتباط (با هدف قرار دادن مخاطبين خاص به همراه افرادي كه از تبليغات آن‎ها مخاطبين تاثير مي‎گيرند) و به عنوان ابزار درگيري با مشتري، بكار برد. چندين نمونه از شركت‎ها وجود دارد كه نوعي از گفتگوي آنلاين با توده عموم مردم را، براي برقراري ارتباط با مشتري، شروع كرده‎اند. طبق گفته Constantinides، Lorenzo و Gómez Borja "روساي شركت‎هاي تجاري نظير جاناتان سوارتز، ريس و مدير ارشد اجرايي كمپاني Sun Microsystems، استيو جابز مدير ارشد مرحوم اجرايي اپل و نايب رييس مك دونالد باب لانگرت به طور منظم در بلاگ‎هاي خود پست‎هايي منتشر ميكنند كه بواسطه آن مشتريان را تشويق مي‎كنند تا با آن‎ها تعامل داشته باشند و احساسات، ايده‎ها، پيشنهادها و انتقادات خود را در رابطه با پست‎ها، شركت يا كمپاني آن‎ها، بيان كنند. استفاده از افرادي كه بر مشتري تاثير بگذارند (به عنوان مثال بلاگر‎هاي محبوب) مي‎تواند روشي بسيار موثر و از نظر هزينه به صرفه براي عرضه محصولات يا سرويس‎هاي جديد باشد. نارندا مودي نخست وزير فعلي هند بعد از رييس جمهور آمريكا يعني باراك اوباما بيشترين تعداد طرفدار را در فيسبوك با در اختيار داشتن 21.8 ميليون طرفدار دارد و روز به روز اين مقدار بيشتر مي‎شود. او از پلتفرم‎هاي رسانه اجتماعي براي برقراري ارتباط با جمعيت جوان و شهري هند استفاده كرده است كه تعداد آن‎‎ها تخمين زده مي‎شود به 200 ميليون نفر برسد.

 

تكنيك‎هاي بازاريابي


بازاريابي با استفاده از رسانه اجتماعي شامل استفاده از شبكه‎هاي اجتماعي، فعاليت‎هاي آنلاين مصرف كننده در ارتباط با برند (COBRA) و تبليغ دهان به دهان الكترونيكي (eWOM)، براي تبليغات موفق به صورت آنلاين، مي‎شود. شبكه‎هاي اجتماعي نظير فيسبوك و توييتر اطلاعاتي را در رابطه با لايك‎ها و غيرلايك‎هاي مصرف‎كنندگان در اختيار تبليغ‎دهنده مي‎گذارند. چنين تكنيكي بسيار موثر است، از اين نظر كه مخاطب هدف را در اختيار شركت‎هاي تجاري مي‎گذارد. با استفاده از شبكه‎هاي اجتماعي، اطلاعات مرتبط با چيز‎هايي كه كاربر دوست دارد در اختيار دست‎اندركاران شركت قرار مي‎گيرد و آن‎ها طبق همين چيز‎ها تبليغات خود را انجام مي‎‎دهند. فعاليت‎هايي نظير آپلود عكسي از كفش‎هاي ورزشي جديد شما در فيسبوك يك نوع COBRA به شمار مي‎رود. يك نمونه از eWOM مي‎تواند بررسي آنلاين يك هتل باشد، مسئولين هتل براساس خدماتي كه ارائه مي‎دهند دو نوع بازخورد مي‎توانند بوجود آورند. خدمات خوب منجر به يك نظر مثبت مي‎شود كه باعث تبليغات رايگان هتل از طريق رسانه اجتماعي مي‎شود و از طرف ديگر خدمات‎رساني ضعيف منجر به نظر منفي مشتري مي‎شود كه به صورت بالقوه به شهرت هتل لطمه مي‎رساند.

 

نحوه استفاده بازاريابان از شبكه‎هاي اجتماعي


برنامه‎ريزي زماني براي فعاليت منظم: 58 درصد بازاريابان در هفته بيش از 20 ساعت از وقت خود را صرف فعاليت در شبكه‎هاي اجتماعي مي‎كنند.


تعيين هدف: قبل از شروع فعاليت بايد هدف از فعاليت بازارياب مشخص باشد، ايا فعاليت براي كسب ترافيك از سوي شبكه‎هاي اجتماعي به سوي وب‎ سايت خاصي است؟ آيا فعاليت به منظور افزايش فروش است؟


استفاده از شبكه‎هاي اجتماعي به منظور فعاليت‎هاي تجاري B2B: برخي اعتقاد دارند فعاليت در شبكه‎هاي اجتماعي تنها كمك جذب مشتري نمي‎كند بلكه در زمينه تجارت B2B نيز موثر است.


تعيين رسانه مرتبط با فعاليت: يك بازارياب موفق قبل از شروع فعاليت رسانه اجتماعي كه فكر مي‎كند بيشتر در آن موفق مي‎شود را انتخاب و فعاليت‎هاي خود را معطوف آن مي‎سازد، اين انتخاب براساس حوزه كاري او صورت مي‎گيرد.


مدل حاكم بر بازاريابي در رسانه هاي اجتماعي


برنامه بازاريابي رسانه هاي اجتماعي معمولاً استوار بر ايجاد محتوا مناسب براي جلب توجه خوانندگان است و در ادامه خوانندگان آنرا در سرتاسر رسانه هاي اجتماعي خود به اشتراك بگزارند. تبليغ دهان به دهان الكترونيكي (eWoM) به متن / بيانيه اي گفته مي شود كه توسط كاربران در مورد يك رويداد، محصول، خدمات و برند و يا شركت به هر روشي اينترنتي (به عنوان مثال، وب سايت ها، شبكه هاي اجتماعي، پيام هاي فوري و اخبار) به اشتراك گذاشته مي شود. چون پيام اصلي در مورد محصول و برند و ... توسط يك فرد قابل اعتماد براي كاربر ارسال شده، پيام اصلي براحتي از يك كاربر به كاربر منتقل شده و احتمالاً انتشار سريع آن با ابزارهاي رسانه هاي اجتماعي زياد مي باشد.  اين گونه نتايج بازاريابي در رسانه هاي اجتماعي به دست مي آيد و در رسانه هاي پولي قابل استحصال نيست. 


تبليغات رسانه‌هاي اجتماعي


تبليغات رسانه‌هاي اجتماعي نوعي از تبليغات اينترنتي است كه بر سايت هاي رسانه‌هاي اجتماعي متمركز است. يكي از مزاياي اصلي تبليغات در سايت رسانه‌هاي اجتماعي (به عنوان مثال فيسبوك، ماي اسپيس، لينكدين و غيره) اين است كه علاوه بر كاربران انبوه اين سايت‌ها و مي توان از مزاياي اطلاعات دسته بندي شده كاربران در اين سايتها استفاده نمود تا تبليغات خود را متناسب با گروه‌هاي مختلف ارسال كرد. بر اساس اطلاعات جمع آوري شده در رسانه‌هاي اجتماعي، شناسايي گروه هدف تبليغات (كاربران)از بين گزينه هاي جغرافيايي، رفتاري، اجتماعي و ... ممكن مي باشد.

 


موضوعات مرتبط: رسانه هاي اجتماعي
برچسب‌ها: بازاريابي رسانه‌هاي اجتماعي،
تاریخ : ۲۹ آذر ۱۳۹۴
نویسنده : ويكي
نظرات (0)

رسانه‌هاي اجتماعي (به انگليسي: Social media) اصطلاح استفاده از فن آوري‌هاي مبتني بر وب، تلفن همراه و ارتباطاتاتي كه به گفتگو تعامل داده مي‌شود گفته مي‌شود. رسانه‌هاي اجتماعي برنامه‌هاي كاربردي مبتني بر اينترنت است كه بر روي پايه هاي ايدئولوژيك و فناوري وب ۲.۰، به كاربران اجازه ايجاد و تبادل توليد محتوا را مي‌دهد. رسانه‌هاي اجتماعي مي‌تواند بر روي بسياري از اشكال مختلف، از جمله تالار گفتگو، وبلاگ ها، وبلاگ اجتماعي، ميكروبلاگينگ، ويكي، پادكست ها، عكس ها يا تصاوير، ويدئو، در قالب يك نوع امتياز بر پايه مشاركت اجنماعي، محسوب شود.

 


موضوعات مرتبط: رسانه هاي اجتماعي
برچسب‌ها: رسانه‌هاي اجتماعي،
[ ۱ ]


آخرین مطالب