آخرین مطالب
تاریخ : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
نویسنده : ويكي
نظرات (0)

روشها و نكته هاي بازاريابي از طريق پست الكترونيكي
 
يكي از روشهاي نوين و اثربخش بازاريابي، بازاريابي از طريق پست الكترونيكي است. در واقع پست الكترونيكي يكي از ابزارهاي مجازي روش بازاريابي

 

مستقيم يا همان Direct Marketing است. در شماره نوزدهم نشريه پنجره خلاقيت مصاحبه اي داشتم در خصوص روشها و نكته هاي ايميل ماركتينگ كه متن كامل آن در ادامه آمده است.

روشها و نكته هاي بازاريابي از طريق پست الكترونيكي : بازاريابي از مبدا تا مقصد

تحقيقات نشان مي دهد كه در محيط اينترنت، بازاريابي از طريق ايميل (email marketing) بعد از بازاريابي از طريق موتورهاي جست و جو (Search Marketing) اثربخش ترين روش بازاريابي بوده است. بر اين اساس گفت و گويي انجام داده ايم با امير بختايي، پژوهشگر، مدرس و مشاور بازاريابي و تبليغات و نيز نويسنده كتاب مديريت تبليغات اينترنتي كه در ادامه ماده است:

 

بازاريابي از طريق پست الكترونيك چه مزايايي نسبت به ارسال نامه هاي پستي به همراه دارد؟

بازاريابي از طريق پست الكترونيك در مقايسه با رسانه هاي سنتي داراي مزاياي قابل توجهي است. برخي از اين مزايا عبارتند از:

امكان ارسال پيام به مشتريان بالقوه و بالفعل با هزينه بسيار كم را فراهم مي سازد. شما با صرف هزينه ناچيز ميتوانيد پيام خود را به مخاطبان بسيار زيادي ارسال كنيد.

امكان ارسال پيام در زمان بسيار كوتاه در مقايسه با نامه هاي كتبي را فراهم مي سازد. زمان ارسال و دريافت پيام هاي ايميل قابل قياس با نامه هاي مكتوب نيست. در اين مسير فاصله جغرافيايي هر قدر هم كه زياد باشد نقشي در افزايش زمان ارسال و دريافت ندارد. علاوه بر اين آماده سازي پيام و استفاده عملي از اين ابزار هم بسيار سريع و آسان است.

ميزان اثربخشي پيام هاي فرستاده شده، كاملا قابل رديابي و اندازه گيري است. شما به راحتي مي توانيدميزان اثربخشي پيام هاي ايميلي خود را رديابي كنيد و مورد ارزيابي دقيق قرار دهيد.

برخلاف بازاريابي مبتني بر وب سايت، پيام ها را مي توان به تمام مشتريان به صورت سفارشي رساند. از جمله ويژگي هاي بازاريابي ايميلي اين است كه متناسب با سليقه و نياز هر مخاطب مي توان پيامي سفارشي تهيه و ارسال كرد.

ايجاد نتايج فوري در استفاده از اين ابزار بسيار بيشتر فراهم است. با توجه به سرعت انتقال پيام هاي ايميلي امكان بهره بردن از اين ابزار براي كسب نتايج سريع و انجام اقدامات زودبازده فراهم شده است.

مهمترين كاربردهاي بازاريابي از طريق پست الكترونيكي در چه مواردي است؟

يكي از كاربردهاي پست الكترونيكي معرفي كالاها و خدمات جديد به مشتريان است. فرض كنيد شما فروشنده پوشاك هستيد و اينك محصولات تازه اي را تهيه كرده ايد. حالا قصد داريد مشتريان قبلي را از اين مهم آگاه كنيد. چنانچه قبلا اطلاعات اوليه مشتريان را دريافت و ثبت كرده باشيد، به راحتي از طريق ارسال پست الكترونيكي مي توانيد محصولات جديد خود را به مشتريان معرفي كنيد.

كاربرد ديگر پست الكترونيكي ترغيب مشتريان به خريد فوري كالا و خدمات در زماني مشخص است. فرض كنيد همان فروشگاه پوشاك چنين قصد داشته باشد. با برگزاري يك جشنواره خريد و اطلاع رساني آن از طريق پست الكترونيكي مي تواند امتيازات ويژه اي كه براي خريد در زمان جشنواره براي مشتريان در نظر گرفته را سريعا به آنها اعلام و از اين طريق و با ترغيب مشتريان، امكان خريد بيشتر محصولات در زمان معين تا حد قابل توجهي افزايش خواهد يافت.

و اما يكي از مهمترين كاربردهاي پست الكترونيكي ايجاد وفاداري در مشتريان است. اگر متناسب با سليقه و درخواست مشتريان، پيشنهادات مناسب آنها را آماده و در زمان مناسب به آنها اعلام كنيم. و در واقع بتوانيم رابطه خود را با مشتري به يك رابطه نزديك و مستمر تبديل كنيم و البته با ارائه كالا و خدمات مناسب رضايت خاطر مشتري را به دست آوريم احتمال وفاداري مشتري به ما تا حد زيادي افزايش مي يابد. براي وفادارسازي مشتريان بايد به كيفيت و استمرار ارتباطات توجه ويژه داشت و اين كار با پست الكترونيكي ساده تر مي شود.

آيا پست الكترونيكي فقط براي ارتباط با مشتريان قبلي قابل استفاده است يا براي ارتباط با مشتريان جديد و احتمالي هم مي توان از آن استفاده كرد؟

به طور كلي مخاطبان يا همان دريافت كنندگان ايميل را به دو گروه تقسيم مي كنند. گروه اول شامل كساني است كه از قبل تمايل خود به دريافت ايميل را اعلام كرده اند كه اين گروه عمدتا خود به دريافت ايميل را اعلام كرده اند كه اين گروه عمدتا شامل مشتريان قبلي ما هستند. گروه دوم شامل افرادي است كه قبلا مشتري ما نبوده اند. بلكه ما توانسته ايم اطلاعات تماس آنها را از جايي ديگر تهيه و به ليست دريافت كنندگان ايميل اضافه كنيم. ارسال ايميل براي گروه اول قطعا موثر است. در عين حال اگر بتوانيم اطلاعات افراد جديدي كه ويژگي هاي لازم براي مشتري شدن را دارند و به نوعي محصولات ما براي آنها مناسب است را بيابيم، مي توانيم با ارسال ايميل هاي جذاب درصد قابل توجهي از آنها را به ليست مشتريان خود اضافه كنيم. بنابراين كاربرد پست الكترونيكي از سطح مشتريان بالفعل فراتر رفته و مشتريان بالقوه را نيز مي تواند شامل شود.

براي به كارگيري بازاريابي از طريق پست الكترونيك چه اقدامات اوليه را بايد انجام داد؟

براي به كارگيري بازاريابي از طريق پست الكترونيك سازمان ها و شركت ها نيازمند ايجاد بسترهايي هستندكه از مهمترين آنها مي توان به اين موارد اشاره كرد:

ابتدا بايد بانك اطلاعاتي مناسبي از مشتريان بالقوه يا بالفعل خود تهيه كنند. اين بانك مي تواند ليست مشتريان قبلي باشد يا ليست مشتريان احتمالي محصولات آنها. مي توان از بانك هاي اطلاعاتي آماده كه توسط شركت هاي معتبر تهيه شده نيز استفاده كرد. اثربخشي بانك هاي اطلاعاتي كه در اينترنت تبليغ مي شوند چندان بالا نيست در مقابل اجاره بانك هاي اطلاعاتي شركت هاي معتبري كه مشتريان آنها مي توانند مشتري محصول ما باشند اثربخشي بيشتري دارد.

همچنين بايد بسترهاي لازم براي ارسال ايميل به صورت انبوه را هم فراهم ساخت. براي اين منظور مي توان از نرم افزارهاي امتحان پس داده موجود در بازار استفاده كرد. بايد مراقب بود كه ارسال انبوه ايميل باعث جريمه وب سايت ما توسط ارائه دهندگان خدمات اينترنتي نشود. همچنين بايد مراقب بود كه ايميل هاي ما به عنوان اسپم يا مزاحم شناخته نشوند چون در اينصورت ايميل هاي ما در پوشه اسپم يا همان ايميل هاي ناخواسته وارد شده و در اين صورت احتمال خوانده شدن پيام ها به شدت كاهش مي يابد.

نكته بسيار مهم ديگر به روز رساني بانك اطلاعاتي است. توصيه مي شود حداقل به صورت ماهانه بانك اطلاعاتي به روز شده تا اطلاعات جديد به بانك اطلاعاتي وارد شده و در مقابل اطلاعات غيرمرتبط يا غيرفعال نيز از بانك اطلاعاتي حذف شوند. اثربخشي برنامه ارتباطي از طريق ايميل بستگي به بانك اطلاعاتي مورد استفاده دار. هر چقدر بانك اطلاعاتي ما غني تر باشد، احتمال موفقيت هم بيشتر مي شود.

فرايند بازاريابي از طريق پست الكترونيك چيست؟

فرايند بازاريابي از طريق پست الكترونيك شامل چهار مرحله اصلي است:

مرحله اول شامل تعريف اهداف بازاريابي از طريق پست الكترونيكي است.
چنانچه اهداف بازاريابي ما مشخص نباشد امكان انحراف از برنامه افزايش مي يابد. ضمن اينكه امكان سنجش صحيح اثربخشي اقدامات نيز با دشواري همراه خواهد بود. برخي از اهداف بازاريابي از طريق ايميل عبارتند از:

برندسازي

جلب مشتريان جديد

ايجاد فروش فوري

افزايش نرخ نگهداري مشتريان

برقراري ارتباط با مشتريان فعلي

ارائه اطلاعات محصولات و خدمات به مخاطبان

مرحله دوم شامل طراحي و تدوين استراتژي هاي اثربخش است. بعد از تعريف اهداف بايد درخصوص نحوه دستيابي به اين اهداف تصميم گيري كرد. در اين مرحله بهترين مسير رسيدن به مقصد كشف و مورد استفاده قرار مي گيرد. به عنوان نمونه مي توان از استراتژي هاي زير نام برد:

چاشني هاي فروش (جوايز، مسابقات، كوپن هاي تخفيف و ...)

خبرنامه ها

نامه هاي يادآوري

برنامه هاي آموزشي

مرحله سوم شامل برقراري ارتباط با مخاطبان است. تصميم گيري درخصوص قالب ايميل، موضوع ايميل و محتواي نامه الكترونيكي در اين مرحله انجام مي شود. انتخاب قالب مناسب مي تواند بر اثربخشي برنامه بازاريابي كمك شاياني كند. موضوع ايميل تا حد ممكن بايد كوتاه، جالب و توجه برانگيز باشد تا احتمال خوانده شدن ايميل افزايش يابد. محتواي نامه هم بايد به صورت كوتاه، شفاف و صريح نوشته شود.

نهايتا مرحله چهارم شامل ارزيابي نتايج است. در اين مرحله ما به بررسي نتايج حاصله مي پردازيم تا به نكات مثبت و احيانا اشتباهاتي كه صورت گرفته پي ببريم و از آموزه هاي خود جهت بهبود برنامه هاي آتي استفاده كنيم. برخي از شاخص هايي كه براي ارزيابي مي توان از آنها استفاده كرد عبارتند از:

نرخ كليك

نرخ لغو عضويت ها

درصد ايميل هايي كه فوروارد مي شوند

ميزان سفارش هاي دريافتي

به نظر مي رسد مرحله سوم، مرحله ظريف و حساسي است. براي تهيه محتواي مناسب چه نكاتي را توصيه مي كنيد؟

تا حد ممكن بايد محتواي نامه كوتاه و رسا باشد. كنترل كنيد كه متن شما غلط املايي نداشته باشد. بهتر است از تصاوير محدودي استفاده شود تا حجم ايميل بيش از حد زياد نشود. بهتر است به شكلي لحن متن را بنويسيد كه صحبت مي كنيد. از رنگ هاي متنوع استفاده كنيد و تاكيدها را با حروف بولد نشان دهيد. هر درخواست را بايد در يك ايميل ارسال كرد و امكان ارتباط مستقيم با سايت يا صفحه مربوطه را هم نبايد فراموش كرد. 
نكته مهم ديگر اينكه حتما امكان لغو عضويت را آسان و روشن در پيام قرار دهيد. اين كار احتمال اسپم شدن ايميل هاي شما را كاهش مي دهد. بهتر است از ارسال پيوست هاي حجيم خودداري شود چرا كه زمان دانلود را افزايش داده ضمن اينكه احتمال انتقال ويروس را زياد مي كند. بايد آدرس كامل اينترنتي خود را در انتهاي پيام ذكر و حتما مخاطبان را دعوت به اقدامي مشخص كنيد. فراموش نكنيد كه ايميل ها بايد امضا داشته باشند. يك امضاي كامل شامل نام، پست سازماني، نام شركت، نحوه ارتباط با شركت و نگارنده و نيز آدرس وب سايت است.

و بالاخره مراقب باشيد كه طبق قوانين اينترنتي مطالب خود را ارائه كنيدتا گرفتار اسپم نشويد. همچنين براي جلوگيري از اسپم شدن لازم است به مخاطبان تاكيد كنيد كه با اجازه آنها برايشان ايميل ارسال مي كنيد. به آنها اجازه دهيد كه چنانچه تمايلي به دريافت ايميل هاي بعدي ندارند به سادگي نسبت به لغو عضويت خود اقدام كنند. پس اطمينان حاصل كنيد كه گزينه لغو عضويت ايميليتان كار مي كند.

چنانچه به موارد فوق توجه كافي صورت گيرد، مي توان با صرف هزينه اي كم، و با بهره بردن از قابليت هاي بازاريابي از طريق ايميل، محصولات و خدمات خود را در زماني كوتاه و با كيفيتي مناسب به مخاطبان معرفي كرد و با حفظ ارتباط با مشتريان، در آنها وفاداري ايجاد كرد.

اين نكته مهم ضروري است كه بازاريابي از طريق ايميل زماني اثربخشي بيشتري پيدا مي كند كه همراه با روش هاي ديگر بازاريابي استفاده شود.

 

آموزش ساخت وبلاگ در بيگ سايت
كد قالب وبلاگ
ليست وبلاگ هاي بيگ سايت


موضوعات مرتبط: بازاريابي پست الكترونيك
برچسب‌ها: بازاريابي پست الكترونيك،
تاریخ : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
نویسنده : ويكي
نظرات (0)

شش راهنمايي براي بازاريابي از طريق پست الكترونيكي

شش راهنمايي براي بازاريابي از طريق پست الكترونيكيتحقيق اخير Doubleclick در سال ۲۰۰۴ با عنوان" ارسال پيام‌هاي الكترونيكي به مشتريان" احساس و نظر دريافت‌كنندگان اين پيام‌ها را در باب بازاريابي الكترونيكي به شكلي جالب توجه بازگو مي كند و همچنين راهكار‌هاي موثر در ايجاد بازدهي بيش‌تر را براي بازاريابي الكترونيكي پيشنهاد مي‌كند. 
بر اساس اين تحقيق مشتريان هر روز بيشتر از قبل به ارزش بازاريابي الكترونيكي پي برده و حتي اين روش را به ديگر روش‌هاي بازاريابي ترجيح مي‌دهند:
۵۴% عقيده دارند كه بازاريابي اينترنتي بايد جايگزين بازاريابي تلفني شود.
۴۵% معتقدند بازارياب اينترنتي بايد جايگزين تماس‌هاي تلفني فردي شود.
۴۰% آن‌ها پست الكترونيكي را به پست معمولي ترجيح مي‌دهند.
۳۳% مي‌خواهند پست الكترونيكي نقش تقاضاها وفرم‌هاي خرده فروشي را به عهده بگيرند. 
اين بررسي همچنين رشد شعور و آگاهي دريافت‌كنندگان پيام‌هاي الكترونيكي را در كنترل inbox وبه طور خاص پيام‌هايي كه آن‌ها را مي‌گشايند وبه آنها پاسخ مي‌دهند را نشان مي‌دهد:
"شناسايي فرستنده و موضوع مطرح شده ، كليدهاي اساسي بازاريابي الكترونيكي موفق هستند، چراكه هردو تاثيري چشم‌گير درايجاد علاقه‌ فرد به باز كردن پيغام دارند."
حال چگونه مي‌توان به اطلاعات مربوط به اين موضوع دست يافت وآن را در فعاليت‌هاي بازاريابي الكترونيكي و جذب مشتري به كار برد؟
در قدم اول اطمينان حاصل كنيد دريافت‌كنندگان پيام‌ها شما را مي‌شناسند.
۶۴% پاسخ‌دهندگان به پرسش‌هاي اين تحقيق ، محل ذكر آدرس را به عنوان مهم‌ترين عامل تحريك كننده به گشودن emailها نام مي برند.  
۱. علامت مشخصه ي تجارتي خود را در محل ذكر آدرس بگنجانيد.
در محل آدرس براي معرفي بهتر خود نام، نام شركت، نوع توليدات شركت وخدمات مربوطه (همه‌ي اطلاعات مورد نياز مشتري) را ذكر كنيد. مهم‌ترين بخش كار همين قسمت است. نام وآرم شركت، گيرنده‌ي پيام را از صحت و قابل اطمينان بودن پيام و فرستنده‌ آن مطمئن مي سازد و به خصوص در صورت تداوم اين روابط، شناخت وصداقت ايجاد مي‌‌كند.
۲. آرم شركت را در خط معرفي موضوع بياوريد.
ممكن است آرم شركت را به هنگام معرفي موضوع ضميمه كنيد. اين روش زماني بكار مي آيد كه آرم را در محل آدرس ذكر نكرده باشيد.
به اين نمونه توجه كنيد:
پيام الكترونيكي خبرنامه‌ تقدير شده‌ Debbie Weil. گزارش WordBizدر يك inbox:
From :Debbie Weil [dweil@wordbiz.com] (آدرس)
تيترمربوطه و [wrdbiz]: Subject(موضوع)
Debbie، ناشر خبرنامه و بازارياب online (روي خط)B۲B وبرنامه‌ريز موضوعي، اسم خود را در محل آدرس ذكر مي‌كند؛ زيرا نام شناخته شده‌ او نمايان‌گر آرم شركت نيز است. او سپس آرم خبرنامه؛ يعني WordBiz را در خط معرفي موضوع، ذكر مي‌كند.
اطمينان حاصل كنيد كه آن‌چه مورد نياز مشتران است به آنها عرضه مي‌كنيد.
"ميزان تمايل افراد در پاسخ به اين پيام‌هاي الكترونيكي بسته به اين است كه موضوعات تا چه حد بر علايق خاص افراد متمركز شده باشند (%۷۲)، در اين بين ۶۸ درصد پاسخ‌دهندگان به سوالات برقراري ارتباط را مهم دانستند. واضح است كه گيرندگان پيام اولويت‌هاي خود را مد نظر دارند." (منبع: doubleclick)
طبيعتاٌ در مورد يك پيام الكترونيكي به دليل امكان ارتباط مستقيم و سرعت آن ، بيش‌تر احتمال مي‌رود كه دريافت‌كننده‌ي پيام آن را باز كرده، خوانده و به مطالب آن توجه كند. موضوعات دلخواه و تنوع ارتباطات بازاريابي الكترونيكي در مورد هر شغل و هر مخاطب متفاوت است.
خود شما چطور از برخي مسايل سر درمي‌آوريد. بديهي است كه با سوال پرسيدن مي‌توانيد مشكل را حل كنيد. پرسش را مي‌توان هم به شكل رسمي و هم غيررسمي انجام داد. مطمئن باشيد مشتريان شما از انتشار عقايد و اولويت‌هاي مورد نظرشان بسيار خرسند شده و از اين‌كه از آن‌ها نظرخواهي شود، راضي خواهند بود. از همه مهم‌تر اين‌كه مي‌توانيد از اين اطلاعات در تنظيم محتويات پيام‌هاي الكترونيكي و برقراري ارتباط صحيح با مخاطب استفاده كنيد، كه در بيشتر موارد براي مشتريان يكسان بوده و آمار پاسخگويي به پيام‌ها را بهبود مي‌بخشد.
۳. علايق مشتريان.
موضوعات مورد علاقه‌ مشتري را در فرم عضويت وب‌سايت خود جمع‌آوري و از آن استفاده كنيد. گاه ممكن است، وسوسه شده و يك پيام الكترونيكي چند منظوره به تمام مخاطبان بدون توجه به علايق آن‌ها بفرستيد. اما فعاليت‌هاي ثبت شده و تحقيق اخير doubleclick به اين نكته اشاره مي‌كنند كه از ديدگاه گيرنده‌ي پيام (تنها چيزي كه واقعاٌ اهميت دارد) عدم برقراري ارتباط مي‌تواند يك پيام الكترونيكي خوب را به يك هرزنامه تبديل كند. به اين ترتيب براي ترغيب مراجعين، مشتريان يا اعضاي شركت به انتخاب اطلاعات مورد نظرشان، نياز داريد زماني را به تهيه موضوع، برقراري ارتباط و تداوم آن اختصاص دهيد.
در يك كلام اجازه دهيد كسي كه عضو ليست ايميل شما مي‌شود، دامنه‌ي علاقه‌اش را تعيين كند؛ به عنوان مثال بگذاريد مشتركين اين نكات را انتخاب كنند.
توليدات يا انواع مختلف خدمات
توضيح عملكرد شغلي يا معرفي شركت
نوع ارتباط مورد نظر (به عنوان مثال از طريق خبرنامه، گزارش فروش، آگهي مربوط به خدمات يا توليدات جديد)
هم‌چنين مشخص كنيد، مشتري چه نوع اطلاعاتي دريافت خواهد كرد.
 
۴. هيچ فرصتي را براي تحقيق از دست ندهيد.
دفتر كار يا محل فروش 
تماس‌هاي مربوط به فروش، جلسات، يا به هنگام بررسي حساب‌ها
خدمات مشتري/ ارباب رجوع، خدمات پس از فروش تلفني
كارت‌ها يا فرم‌هاي نظرسنجي
۵. يك فرم نظرسنجي الكترونيكي بفرستيد.
نظرسنجي‌هاي الكترونيكي از طريق ايجاد امكان جمع‌آوري نظرات مشتريان، از روشي رسمي موثر و سازمان‌يافته بوده كه مكمل فعاليت‌هاي شما در زمينه‌ي بازاريابي الكترونيكي مي باشند.
ابزارهاي نظرسنجي اينترنتي ZomerangTm راحت و با قابليت دست‌رسي بالا هستند و خدمات حمايت از مشتري را در سطوح بالا حتي براي شغل‌هاي كوچك و متوسط عرضه مي‌كند. 
۶. از گزارش‌هاي‌تان استفاده كنيد.
به هنگام استفاده از خدمات بازاريابي الكترونيكي، مي‌توانيد گزارش‌هاي‌تان را مرور كرده و به اين ترتيب طبق رويه‌اي منظم روند واكنش مشتركين خود را بررسي كنيد. (باز كردن پيام، كليك روي موضوع، پاسخ به آن، عدم توافق و گاه برخي اعتراض‌هاي بيهوده)
به عملكردهاي موفق بازاريابي الكترونيكي به دقت توجه كنيد. فرصت‌هايي براي شناخت گيرندگان پيغام‌ها ايجاد كنيد. به آن‌ها توجه كنيد. سپس در ارايه‌ي خدمات مورد نظر آن‌ها همه‌ي تلاش خود را بكنيد و مطمئن باشيد شايسته‌ مخاطبان پاسخگو و صادق هستيد كه شما را به اهداف مورد نظرتان خواهد رساند.

 

آموزش ساخت وبلاگ در بيگ سايت
كد قالب وبلاگ
ليست وبلاگ هاي بيگ سايت


موضوعات مرتبط: بازاريابي پست الكترونيك
برچسب‌ها: بازاريابي پست الكترونيك،
تاریخ : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
نویسنده : ويكي
نظرات (0)

انواع مختلف تجارت الكترونيك چيست؟

 
انواع مختلف تجارت الكترونيك عبارتند از "تجارت به تجارت"(b2b" ; "تجارت به مصرف كننده"(b2c) ; "تجارت به دولت"(b2g) ; "مصرف كننده به مصرف كننده"(c2c) ; و "تجارت موبايل"( m-commerce).Business to Employee (B2E    ,G2G

 

 

تجارت الكترونيك b2b چيست؟

 
تجارت الكترونيك b2b به صورت ساده،تجارت بين شركتها تعريف ميشود.يعني معاملات و خدماتي كه شركتي(كارخانه اي) به شركت ديگر ارائه ميدهد.اين نوعي از تجارت الكترونيك است كه با روابط بين سازمانها سروكار دارد .تقريباً 80% تجارت هاي الكترونيك از اي نوع است.پيش بيني ميشود كه رشد تجارت الكترونيك b2b خيلي بيشتر از b2c باشد.بازارهاي b2b شامل 2 جز اوليه ميشود: e-frastructure و e-markets.
e-frastructure معماري اصلي b2b است و شامل موارد زير ميشود:
-حمل و نقل منطقه اي،انبارداري و توزيع اجناس(مثال: Procter and Gamble)
-تهيه كنندگان سرويس هاي كاربردي،دسته بندي و مديريت كردن بسته هاي نرم افزاري از مركز توليد(مثال: Oracle,link Shared)
-تجارت هاي تحت وب(Commerce One)
 
e-markets به معني وب سايتهايي تلقي ميشود كه در آنجا فروشنده ها و خريداران با يكديگر تعامل دارند و معامله انجام ميدهند.
مثال هاي متداول ديگري از تجارت الكترونيك b2b موارد زير است: IBM,HP,Cisco و Dell.
به عنوان نمونه Cisco بيش از 90% محصولاتش را از طريق اينترنت به فروش ميرساند.
 
بازارهاي الكترونيكي گوياي افزايش تجارت b2b,از سال 2000 تا 2004 هستند.در سال 2000،79% كل تجارت الكترونيكي جهاني را b2b تشكيل ميداد،كه در سال 2004 اين درصد به 87% افزايش.همچين مقدار تجارت b2c از 20% در سال 2000 به 13% در سال 2004 كاهش يافت.
 
 
 
تجارت الكترونيك b2c چيست؟
 
تجارت الكترونيك "تجارت به مصرف كننده(مشتري)" يا تجارت بين كارخانجات(شركتها) و مصرف كننده هاست.اين مدل،مصرف كننده يا مشتريان را درگير جمع كردن اطلاعات در مورد كالا و خريد كالاي فيزيكي يا كالاي اطلاعاتي ،اجناس الكترونيكي از جمله كتابهاي الكترونيكي(e-books) و نرم افزارها ميباشند،كه براي كالاهاي اطلاعاتي،دريافت محصول از طريق شبكه ي الكترونيكي صورت ميگيرد.
اين مدل ابتدايي ترين(اولين) و دومين مدل از نظر ميزان استفاده(اولين آنها b2b است) در ميان مدلهاي تجارت الكترونيك است.
منشا اين مدل را ميتوان خرده فروشي هاي الكترونيكي دانست،در نتيجه متداول ترين مدلهاي تجارت b2c شركت هاي خرده فروشي الكترونيكي مانند Amazon.com,Drugstore.com,Beyond.com,Barnes and Noble و ToyRus هستند.از شركت هاي b2c كه به فروش "كالاهاي اطلاعاتي" مشغولند،ميتوان به E-trade و Travelocity اشاره كرد.
متخصصين بازارهاي الكترونيكي تخمين ميزنند كه سود جهاني تجارت الكترونيكي b2c از 60 بيليون دلار در سال 2000 به 428 بيليون در سال 2004 افزايش پيدا ميكند.معاملات خرده فروشي اينترنتي نقش قابل توجهي را در اين بازارها بازي ميكنند.
تجارت الكترونيك b2c هزينه ي معاملات را( به خصوص هزينه اي كه صرف گشتن دنبال كالا و خدمات ميشود) كاهش ميدهد.اين كاهش هزينه ها توسط افزايش دسترسي مشتريان به اطلاعات و همچنين اين فرصت براي مشتريان كه قيمت ها را باهم مقايسه كنند،صورت ميگيرد.
 
 
 
تجارت الكترونيكي b2g چيست؟
 
تجارت الكترونيكي b2g معني ميشود به تجارت بين شركتها و بخش همگاني(عموم مردم).
اين مدل اشاره ميكند به استفاده اينترنت براي تهيه عمومي،روش هاي مجوز گرفتن و ساير عملياتهايي كه به دولت مربوط ميشود.اين نوع از تجارت الكترونيك دو صورت دارد.
اول-عموم مردم نقش خلبان و هدايتگر را در به وجود آوردن تجارت الكترونيك بازي ميكنند.
دوم-به نظر ميرسد كه بخش همگاني به تهيه محصولات موثرتر توسط سيستم نياز مبرمي دارد.
 
قوانين خريد و فروش تحت وب،فرايند تهيه محصولات را راحت تر و شفاف تر ميسازد(همان طور كه خطرات ناشي از بي نظمي و بي قواعدي را كاهش ميدهد).امروزه نقش تجارت b2g به عنوان جزئي از تجارت هاي الكترونيكي جهاني بسيار كم و غير قابل توجه است.تا زماني كه سيستم تهيه الكترونيكي دولت تسعي نيابد،اين نقش همچنان كمرنگ باقي خواهد ماند.
 
 
 
تجارت الكترونيك c2c چيست؟
 
تجارت الكترونيك "مشتري به مشتري" به تجارت هاي ساده ي شخصي گويند كه به صورت فردي بين مصرف كنندگان انجام ميگيرد.اين نوع تجارت الكترونيك با رشد بازارهاي الكترونيكي و حراج هاي الكترونيكي به وجود آمده،به خصوص صنايعي كه كارخانه هاي تجاري ميتوانند آنچه را كه ميخواهند از بين انواع محصولات  به مزايده بگذارند.به نظر ميرسد اين مدل بيشترين پتانسيل را براي توسعه در آينده دارد.
اين نوع تجارت الكترونيكي حداقل به 3 فرم زير تقسيم بندي ميشود:
-حراج هاي آسان منطقه اي مثل eBay كه محصولات در حال فروش در وب را به صورت زنده و online به مزايده ميگذارد.
-سيستم هاي peer-to-peer مانند مدل Napster(پروتكلي براي به اشتراك گذاشتن فايلها بين كاربران با استفاده از chat هايي شبيه IRC)
-بازارهاي اينترنتي كه خريداران و فروشندگان به صورت online با هم گفتگو ميكنند مثل eWanted و Excite classifieds.
تجارت الكترونيك c2b شامل معاملاتي ميشود كه حراج آنها برعكس است،يعني حالتي كه به مشتري قدرت كنترل و هدايت معامله را ميدهد.يك مثال واقعي از اين مدل اين است كه خطوط هوايي با يكديگر رقابت ميكنند براي ارائه بهترين خدمات و فروش بليط به مسافري كه ميخواهند از NewYork به San Francisco برود.
در زمينه ي نقش تجارت c2c در تجارت جهاني بايد گفت با اين كه سايتهاي c2c از جمله eBay و Napster در بين مردم متداول و محبوب هستند ولي اين مدل تجارت،نقش كوچكي در بين تجارتهاي جهاني بازي ميكنند.


http://www.rayaneh.com/
www.shahrvand.ir
 

Business to Employee (B2E)
اين پورتال ها كه اغلب با عنوان پورتال هاي اينترانتي شناخته مي شوند معمولا به منظور تجميع، انتشار و به اشتراك گذاري اطلاعات و خدمات به پرسنل يك سازمان ايجاد مي شوند. B2E ها به دو دسته اصلي تقسيم مي شوند:
پورتالهاي كاركنان كه امكان دسترسي به محتويات به هم پيوسته اي مانند اخبار شركت، اطلاعات سخت افزاري و نرم افزاري، موتور جستجو و منابع فني و گزارشها را در اختيار مي گذارد. اطلاعات اين نوع پورتال معمولا در دسترس همه كاركنان يك سازمان قرار مي گيرد. اين پورتال كاركنان و شاغلين يك سازمان را قادر مي كند تا از طريق گپ و گروههاي گفتگو با يكديگر در تماس بوده و با يكديگر همكاري كنند. عموما، اين پورتال ها امكاناتي نظير ثبت نام در يك كلاس و يا يك اردو را نيز در اختيار كاربر خود قرار مي دهند. به علاوه كاربران اين پورتال معمولا مي توانند اطلاعات شخصي خود مانند نام و كلمه عبور را تغيير دهند.
 

G2G
- G2G (رابطه دولت با دولت): اين نوع رابطه بين دولتها بدين خاطر است كه معمولاً سازمانهاي دولتي، متكي به ديگر نمايندگان دولتي هستند و تعامل الكترونيك بين آنها، از اهميت خاصي برخوردار است. در رابطه با دولت، عموماً نياز به دسترسي مستقيم به پايگاههاي اطلاعاتي وجود دارد.

 

آموزش ساخت وبلاگ در بيگ سايت
كد قالب وبلاگ
ليست وبلاگ هاي بيگ سايت


موضوعات مرتبط: تجارت الكترونيك
برچسب‌ها: تجارت الكترونيك،
تاریخ : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
نویسنده : ويكي
نظرات (0)

تجارت الكترونيك چيست و چه ارتباطي با بازاريابي شبكه‌اي دارد؟ 

تجارت الكترونيكي را مي‌توان انجام هر گونه امور تجاري به­ صورت آنلاين و از طريق اينترنت بيان كرد.
ايران هشدار-براي پاسخ به اين سؤال ابتدا تعريفي از تجارت الكترونيكي (E-Commerce) و بازاريابي شبكه‌اي (Network Markting) ارائه مي‌دهيم سپس ارتباط بين اين 2 مقوله را بررسي خواهيم كرد.

تجارت الكترونيكي را مي‌توان انجام هر گونه امور تجاري به­ صورت آنلاين و از طريق اينترنت بيان كرد.

اين تكنيك در سال‌هاي اخير رشد بسياري داشته است و پيش بيني مي‌شود بيش از اين رشد كند. تجارت الكترونيكي به هر گونه معامله‌اي گفته مي‌شود كه در آن خريد و فروش كالا و يا خدمات از طريق اينترنت صورت پذيرد و به واردات و يا صادرات كالا و يا خدمات منتهي مي‌شود. تجارت الكترونيكي معمولاً كاربرد وسيع‌تري دارد؛ يعني نه تنها شامل خريد و فروش از طريق اينترنت است؛ بلكه ساير جنبه‌هاي فعاليت تجاري مانند خريداري، تهيه ليست از كالاها، مديريت توليد و تهيه و توزيع و جا به جايي كالاها و همچنين خدمات پس از فروش را در بر مي‌گيرد. البته مفهوم گسترده‌تر تجارت الكترونيك كسب و كار الكترونيك مي‌باشد.

ارزش مبادلات الكترونيكي در جهان طي سال‌هاي اخير به سرعت در حال افزايش بوده است. گرچه دربارۀ سرعت گسترش اين شيوه از مبادله برآوردهاي بسيار متفاوتي ارائه گرديده است، اما در تمامي پيش­بيني‌هاي به عمل آمده گفته شده است كه تجارت الكترونيكي در سال‌هاي آينده با رشد فزآينده‌اي رو به رو خواهد بود. بر طبق تحقيقات انجام شده درآمد تجارت الكترونيك در سال 2003 بيش از 2/12 بيليون دلار بوده است.

حال به بيان تعريف بازاريابي شبكه‌اي يا نتورك ماركتينگ خواهيم پرداخت.

بازاريابي شبكه‌اي به نوعي از شيوۀ فروش گفته مي‌شود كه در آن شركت­ها محصولات خود را بدون تبليغات و بدون واسطه به فروش مي‌رسانند و مشتريان پس از خريد در صورت تمايل مي‌توانند محصولات شركت را بازاريابي كنند و در ازاي آن سود دريافت كنند. درآمد در بازاريابي شبكه‌اي هم در ازاي خرده فروشي (مصرف شخصي) و هم در ازاي فروش از طريق مجموعه كسب مي‌شود.در بازاريابي شبكه‌اي، بازارياب‌ها به صورت تبليغات «كلامي» يا تبليغات «چهره به چهره» اقدام به فروش محصولات شركت مي‌كنند.

همان طوري كه مشاهده مي‌شود ارتباط خاصي ميان تجارت الكترونيك و بازاريابي شبكه‌اي وجود ندارد و در واقع بازاريابان شركت‌هاي هرمي نظير گلدكوئست، گلد ماين، مايون رايمون و ...با تبليغات واهي و انتصاب خود به فعاليت­هاي بازاريابي شبكه­اي با توجه به غريب و مجهول بودن اين مقوله در ايران و ساير كشورهاي توسعه نيافته يا در حال توسعه و تنها به واسطه بهره گيري هر موضوع از ابزارهايي نظير: اينترنت و كارت‌هاي اعتباري، صحبت‌ها يا اصطلاحاً پرزنت هاي خود اين‌ها را با هم مرتبط مي‌دانند و با ذكر مثال‌هايي مانند موج‌هاي مختلف دنيا و بيان اينكه موج سوم، موج تجارت الكترونيك است قصد دارند از تجارت الكترونيك در راستاي منافع خود سوء استفاده كنند.البته بايد يادآور شد كه بين شركت‌هاي بازاريابي شبكه‌اي و شركت‌هاي هرمي تفاوت اساسي وجود دارد. در واقع شركت‌هاي هرمي با سوء استفاده از عنوان تجارت الكترونيك و بازاريابي شبكه‌اي و جهل مخاطبان اقدام به كلاهبرداري از مشتريان خود مي‌نمايند.

 

آموزش ساخت وبلاگ در بيگ سايت
كد قالب وبلاگ
ليست وبلاگ هاي بيگ سايت


موضوعات مرتبط: تجارت الكترونيك
برچسب‌ها: تجارت الكترونيك،
تاریخ : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
نویسنده : ويكي
نظرات (0)

تجارت الكترونيكي چيست ؟ 

تمام ابعاد تجارت و فرايند بازار سنتي را كه بتوان با اينترنت و تكنولوژي وب انجام داد تجارت الكترونيكي گويند.
هيچ تعريف پذيرفته شده اي براي تجارت الكترونيكي وجود ندارد .با اين حال تجارت الكترونيكي به هر گونه معامله اي گفته مي شود كه كه در آن خريد وفروش كالا ويا خدمات از طريق اينترنت صورت پذيرد و به واردات و يا صادرات كالا و يا خدما ت منتهي مي شود.
تجارت الكترونيكي معمولا كاربرد وسيع تري دارد ،يعني نه تنها شامل خريدو فروش از طريق اينترنت است بلكه ساير جنبه هاي فعاليت تجاري ،مانند خريداري ،صورت بردار ي از كالاها ،مديريت توليد و تهيه و توزيع و جابه جايي كالاها و همچنين خدمات پس از فروش را در بر مي گيرد.به طور خلاصه,انقلاب تجارت الكترونيكي روي روشها و فرايند تجارت,يك اثر فرايندگرا داشته است.تعريف فرايندگرا از تجارت الكترونيكي ديد وسيعتري از آنچه تجارت الكترونيكي هست ارائه ميكند.با اين ديد,تمام فرايندهاي درون سازماني تجاري(توليد انبارداري,مديريت مالي,شركتها,عمليات),فرايندهاي تاجر به تاجر(B2B),مديريت حلقه هاي تامين و پشتيباني(SCM),مزايده ها و فرايندهاي تاجر با مشتري(B2C) نيز تحت تاثير تكنولوژِي تجارت الكترونيكي وشبكه قرار گرفته اند.

تجارت الكترونيكي به عنوان فروش مستقيم در شبكه 
با يك تعريف دقيق تر,تجارت الكترونيكي يعني انجام معاملات از طريق شبكه,يا خريد و فروش محصولات و خدمات از طريق فروشگاه هاي اينترنتي درWeb.محصولات مورد معامله ممكن است داراي ماهيت الكترونيكي باشند.مانند نرم افزار;يا فيزيكي باشند.مانند اتومبيل ;يا خدمات باشند,مانند برنامه ريزي مسافرت,مشاوره پزشكي;يا آموزش راه دور باشند.محصولات غير فيزيكي;از قبيل محصولات الكترونيكي است كه خود نيز شامل اطلاعات,اخبار,صوت و موسيقي,فيلم,بانكهاي اطلاعاتي,نرم افزار و انواع فراورده هاي فكري است كه اين نوع تجارت روز به روز توسعه بيشتري پيدا كرده است.به نظر ميرسد تجارت الكترونيكي شبيه خريد از كاتالوگ يا خريد در منزل و از طريق تلويزيونهاي كابلي باشد.

تجارت الكترونيكي به عنوان يك بازار 
تاجر الكترونيكي تنها محدود به خريد و فروش محصولات از طريق شبكه نيست.بلكه مانند يكي از فروشگاه هاي محلي ميتواند فروشگاه اينترتي در Webايجاد كرده و در سطح جهان به دنبال مشتري باشد.علاوه بر اين,صاحب اين فروشگاه ميتواند تامين كنندگان مواد فروشگاه,حسابداري,خدمات بانكي,ادارات دولتي و رقيبهاي خود را در شبكه اينترنت جستجو كند.

فضاي بازار الكترونيكي چيست؟ 
بازارهاي الكترونيكي معمولآ به معاملات و حراجي هاي روي شبكه,مانند بازارهاي سهام و حراجي ها از طيق اينترنت,اشاره دارد;اما فضاي بازار الكترونيكي به پديده اقتصادي اشاره دارد.كه محصولات,واسطه ها و مشتريان به يك طريقي به صورت الكترونيكي با هم تماس و مبادله دارند.فضاي بازار الكترونيكي نماد مجازي از بازارهاي فيزيكي است.به طور كلي,فعاليت اقتصادي تحت اين فضاي الكترونيكي,اقتصاد الكترونيكي را ارائه ميكنند.فضاي بازار الكترونيكي شامل بخشهاي زير است.

. بازيگران بازار;يعني كارخانجات,بازرگانان,عمده فروشها,واسطه ها,فروشگاهها و مشتريان.

. كالاها و خدمات.

. فرايندهاي تامين,توليد,بازاريابي,رقابت,توزيع,مصرف وغيره

انواع تكنولوژي تجارت الكترونيكي 
گرچه انواع زيادي تكنولوژي تجارت الكترونيكي وجود دارد ، اما در اينجا بهترين آنها را توضيح مي دهيم :



· تجارت الكترونيكي تاجر با تاجر 
· مديريت ارتباطات مشتري
· شيوه هاي مديريت منابع اطلاعات
· آموزش راه دور براي سازمانهاي اقتصادي جديد
· پست الكترونيك
· شيوه هاي طراحي منابع سازمانها
· خودكار كردن اهرم فروش : شيوه هاي راه دور در شبكه ها موجب افزايش بهره وري متخصصين فروش راه دور مي شود . 
· تحول مراكز تماس : به هم پيوستن شبكه ها موجب افزايش قابليتهاي خدمات مشتري شده است.
· خدمات شبكه اي مديريت شده 


تجارت الكترونيكي يك محيط فعال كاربرد تكنولوژي براي آسان كردن تغيير اطلاعات تجارت و خودكار كردن مبادلات بازرگاني است . تجارت الكترونيكي باعث تغيير انواع اطلاعات ، از جمله مبادلات بازرگاني از طريق شبكه است كه به آن E-Commerce مي گويند . از اين رو ، بازاريابي از طريق شبكه اينترنت ، معروف به " تاجر با مشتري" ، تنها يكي از پديده هاي بستر تجارت الكترونيكي است . تجارت الكترونيكي موجب تغييرات عميق و اساسي در ساختار و عملكرد تجارت و مبادلات بين تاجرها ، معروف به " تاجر با تاجر" شده است . تاجر با تاجر در تجارت الكترونيكي شامل انواع تكنولوژي هاي كاربردي و شبكه اي براي خودكار كردن و بهينه سازي مبادلات بين بخش هاي مختلف تجارت است

 

موضوعات مرتبط: تجارت الكترونيك
برچسب‌ها: تجارت الكترونيك،
تاریخ : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
نویسنده : ويكي
نظرات (0)

تجارت الكترونيك چيست؟ 

طراحي سايت ها امروزه به سمت تجارت الكترونيك مي روند. به طور كلي و در معناي جامع اگر بخواهيم تجارت الكترونيك را تعريف كنيم، هرگونه  خريد و فروش و معامله و همچنين ارائه خدمات و انتقال سرمايه را كه از طريق ارتباط هاي اينترنتي و ديجيتالي انجام شود را تجارت الكترونيك مي نامند.

در معناي كه اتحاديه اروپا در سال 97 ميلادي تجارت الكترونيك را معرفي كرده است، تجارت الكترونيك، تجارتي ست كه  بر پردازش و انتقال الكترونيكي دادهها، شامل مـتن، صـدا و تصـوير مبتني ميباشد.

در طراحي سايت ها امروزه طراحان سايت با مطالعه مباحث تجارت الكترونيكي، هدف دارند كه وب سايت هايي طراحي كنند كه در زمينه تجارت الكترونيك بتواند مشتريان بازار خود را جذب نمايد.

 

آموزش ساخت وبلاگ در بيگ سايت
كد قالب وبلاگ
ليست وبلاگ هاي بيگ سايت


موضوعات مرتبط: تجارت الكترونيك
برچسب‌ها: تجارت الكترونيك،
تاریخ : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
نویسنده : ويكي
نظرات (0)

تجارت الكترونيك چيست ؟

اين فناوري تعاريف و انواع مختلفي دارد كه به شرح هر كدام مي پردازيم:

1- تمام ابعاد و فرآيند بازار را كه بتوان با اينترنت و تكنولوژي web انجام داد، تجارت الكترونيكي مي گويند1.

2- بطور كلي واژه تجارت الكترونيك اشاره به معاملات الكترونيكي مي نمايد كه از طريق شبكه هاي ارتباطي انجام مي پذيرد. ابتدا، خريدار يا مصرف كننده به جستجوي يك مغازه مجازي از طريق اينترنت مي پردازد و كالاي را از طريق web يا پست الكترونيكي سفارش مي دهد. نهايتاً كالا را تحويل مي گيرد2.

3- تجارت الكترونيكي يعني انجام مبادلات تجاري در قالب الكترونيكي3

4- كاربرد تكنولوژي اطلاعات در تجارت4

5- تجارت الكترونيكي، مبادله ي الكترونيكي داده هاست. بطور خلاصه مي توان گفت كه مبادله الكترونيكي داده عبارت از توليد، پردازش، كاربرد و تبادل اطلاعات و اسناد به شيوه هاي الكترونيكي و خودكار بين سيستم هاي كامپيوتري و براساس زبان مشترك و استانداردهاي مشخص و با كمترين دخالت عامل انساني. البته تجارت الكترونيك حيطه اي به مرابت گسترده تر از مبادله الكترونيكي داده داردو آن يك تحول و انقلاب در عرصه ارتباطات است. تجارت الكترونيكي در ساده ترين تعريف عبارت از يافتن منابع، انجام ارزيابي، مذاكره كردن، سفارش، تحويل، پرداخت و ارائه خدمات پشتيباني است كه بصورت الكترونيكي انجام مي شود. لذا تجارت الكترونيك روشي است براساس آن اطلاعات، محصولات و خدمات از طريق شبكه هاي ارتباطات كامپيوتري خريد و فروش مي شوند5.

6- تجارت الكترونيك، انجام كليه فعاليت هاي تجاري با استفاده از شبكه هاي ارتباطي كامپيوتري، بويژه اينترنت است. تجارت الكترونيك به نوعي تجارت بودن كاغذ است. بوسيله تجارت الكترونيك، تبادل اطلاعات خريد و فروش و اطلاعات لازم براي حمل و نقل كالاها با زحمت كمتر و تبادلات بانك با شتاب بيشتر انجام خواهد شد. شركت ها براي ارتباط با يكديگر، محدوديت هاي فعلي را نخواهند داشت و ارتباط آنها با يكديگر ساده تر و سريع تر صورت مي گيرد. ارتباط فروشندگان با مشتريان مي تواند به صورت يك به يك با هر مشتري باشد البته با هزينه نه چندان زياد6.

تفاوت مبادله الكترونيكي داده ها با تجارت الكترونيك

در موارد زيادي ديده شده كه مبادله الكترونيكي داده ها را مترادف با تجارت الكترونيك دانسته و هر كدام را در جاي ديگري بكار مي برند. اين دو تكنولوژي اصلاً مشابه هم نبوده و كاملاً مجزا مي باشد. البته مي توان اينطور گفت كه تجارت الكترونيك مكمل مبادله الكترونيكي داده هاست.

مبادله الكترونيكي داده بصورت مكانيزمي تعريف مي شود كه به موجب آن انتقال و تبادل داده در راستاي تحقق فعاليت هاي تجاري با ساختار و شكل تعريف شده و بكارگيري پيام هاي استاندارد شده بين المللي، توسط ابزار الكترونيكي از يك كامپيوتر به كامپيوتر ديگر انجام مي شود. در حاليكه تجارت الكترونيك عبارت از مبادله تجاري بدون استفاده از كاغذ است كه در آن از مبادله الكترونيكي داده ها به عنوان يك ابزار به همراه پست الكترونيك، تابلوي اعلانات الكترونيك، انتقال الكترونيك وب و ساير فناوريهاي مبتني بر شبكه استفاده مي شود. بعبارت ديگر مبادله الكترونيكي داده ها بعنوان ستون فقرات تجارت الكترونيك عمل مي نمايد. چنانچه از تعريف فوق بر مي آيد. تجارت الكترونيك حطيه اي بسيار وسيع تر از مبادله الكترونيكي داده دارد7.

 

1- دكتر محمود زرگر، مدلهاي راهبردي و راهكارهاي تجارت در اينترنت، انتشارات بهينه، 1380.

2- مهندس محمد حسن نيكبخش تهراني و مهندس مهدي آذر صابري، آشنايي با تجارت الكترونيك و زير ساختهاي آن، انستيتو ايز ايران، 1380.

3- دكتر علي صنايعي، تجارت الكترونيك در هزاره سوم، انتشارات جهاد دانشگاهي واحد اصفحان، 1381.

4- حسين احمدي وم. ويرجينياري، تجارت الكترونيك، مركز آموزش و تحقيقات صنعتي ايران، 1381.

5- مهدي عليپور حافظي، تجارت الكترونيكي در مراكز اطلاع رساني، سخنراني، همايش جهاني شهرهاي الكترونيكي و اينترنتي  جزيره كيش، 11-13 اريبهشت، 1380

6- مژده قزل اياغ، تجارت الكترونيكي مبتني بر اينترنت، همايش جهاني شهرهاي الكترونيكي و اينترنتي، 1380.

7- دكتر وحيد رضا ميرابي و دكتر سهيل سرو سعيدي، مديريت بازاريابي بين المللي در هزاره سوم، انتشارات انديشه هاي گوهر بار، 1382.

 

 

آموزش ساخت وبلاگ در بيگ سايت
كد قالب وبلاگ
ليست وبلاگ هاي بيگ سايت


موضوعات مرتبط: تجارت الكترونيك
برچسب‌ها: تجارت الكترونيك،
تاریخ : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
نویسنده : ويكي
نظرات (0)

يكي از عوامل مهم توسعه تجارت الكترونيكي، ايجاد اعتماد و اطمينان در ميان كاربران خدمات الكترونيكي مي باشد.با توجه به بررسي هاي انجام گرفته ، مهمترين عوامل مراجعه و اعتماد خريداران به كسب و كار هاي اينترنتي به شرح ذيل مي باشند : 

1- شناسايي مالك كسب و كار و امكان مراجعه در صورت بروز اشكال. 
2- كامل و صحيح بودن اطلاعات كالا يا خدمات ارائه شده. 
3- گارانتي محصولات و ارائه خدمات پس از فروش. 
4- واضح بودن روند برگرداندن كالا و بازپس گيري پول. 
5- محفوظ ماندن اطلاعات شخصي و مالي خريداران. 
6- تاييد امنيت سايت توسط يك موسسه و مركز ملي اعتماد. 

     طبق مطالعات انجام شده تائيد كسب و كار اينترنتي توسط يك موسسه و مركز ثالث ، بيشترين تاثير در مراجعه و اعتماد خريداران به كسب و كار اينترنتي را دارد . در اين حالت خريدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنيت بيشتري دارد و اگر از اطلاعات شخصي وي سوء استفاده شو د ، مي تواند براي شكايت از كسب و كار اينترنتي متخلف به مراجع قانوني مراجعه نمايد. 

     در ايران مركز توسعه تجارت الكترونيكي مسئوليت ايجاد زير ساخت هاي امنيت و اعطاي نماد اعتماد الكترونيكي به كسب و كارهاي اينترنتي را برعهده دارد. 

     اعطاي نماد اعتماد الكترونيكي براي وب‌سايت هاي تجاري با هدف قانونمند كردن و چارچوب دهي به فعاليت كسب و كارهاي اينترنتي در حال انجام مي باشد. نماد اعتماد الكترونيكي به شكل يك علامت در بالاي سايت‌هايي كه از نظر قانوني فعاليت آنان مورد تائيد است به نمايش در مي آيد. ساماندهي سايت‌هاي تجاري در كشور موثرترين گام براي ايجاد فضاي تجارت الكترونيكي به‌خصوص B2C خواهد بود. به نحوي‌كه مردم در هنگام خريد از طريق اينترنت با اطمينان از اين‌كه سايت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند كرد و حقوق مصرف كنندگان را به رسميت مي‌شناسند،‌ اقدام به خريد مي كنند.

خريداران مي بايد با جستجو در فهرست وب سايت هاي مورد تاييد، از صحت "نماد اعتماد الكترونيكي" به نمايش درآمده در وب سايت ها اطمينان حاصل كنند.

 

آموزش ساخت وبلاگ در بيگ سايت
كد قالب وبلاگ
ليست وبلاگ هاي بيگ سايت


موضوعات مرتبط: تجارت الكترونيك
برچسب‌ها: تجارت الكترونيك،
تاریخ : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴
نویسنده : ويكي
نظرات (0)

تجارت الكترونيك (به انگليسي: Electronic commerce) فرايند خريد، فروش يا تبادل محصولات، خدمات و اطلاعات از طريق شبكه‌هاي كامپيوتري و اينترنت است


تاريخچه
ارتباط بين تجارت و تكنولوژي دير زماني است كه وجود داشته و ادامه دارد. در واقع، يك پيشرفت تكنيكي باعث رونق تجارت شد و آن هم ساخت كشتي بود. در حدود ۲۰۰۰سال قبل از ميلاد، فينيقيان تكنيك ساخت كشتي را بكار بردند تا از دريا بگذرند و به سرزمين‌هاي دور دست يابند. با اين پيشرفت، براي اولين بار مرزهاي جغرافيايي براي تجارت باز شد و تجارت با سرزمين‌هاي ديگر آغاز گشته و روشهاي خلاقانه‌اي بصورتهاي گوناگون به آن اضافه شد تا امروز كه يكي از محبوبترين روشهاي تجارت خريد اينترنتي در دنياي وب است. شما مي‌توانيد در زمانهاي پرت، در هر زمان و مكان حتي با لباس خواب مي‌توانيد اينكار را بكنيد. به معناي واقعي هر كسي مي‌تواند صفحه اينترنتي خود را ساخته و كالاهاي مورد نيازش را در آن ارايه دهد. البته تاريخچه تجارت الكترونيك با تاريخچه اختراعات قديمي مثل كابل، مودم، الكترونيك، كامپيوتر و اينترنت پيوند خورده‌است. تجارت الكترونيك به شكل كنوني در سال ۱۹۹۱ محقق شد. از آن زمان هزاران هزار كسب و كار و تجار وارد اين دنيا شده‌اند. در ابتدا تجارت الكترونيك به معناي فرايند انجام اعمال تراكنش الكترونيكي مورد نظر را انجام دادن بود. درواقع تجارت الكترونيك براي اسان سازي معاملات اقتصادي به صورت الكترونيك تعريف شد. استفاده از اين فناوري مانند Electronic Data Interchange (EDI)تبادل الكترونيكي اطلاعات وElectronic Funds TRANSFER (EFT) انتقال الكترونيكي سرمايه، كه هر دو در اواخر ۱۹۷۰ معرفي شده‌اند. و به شركتها و سازمان‌ها اجازه ارسال اسناد الكترونيكي را داد. و اجازه تجارت كردن با ارسال اسناد تجاري مثل سفارشهاي خريد يا فاكتورها را به صورت الكترونيكي، مي‌دهد. با رشد و پذيرش كارت اعتباري،(ATM) Automated teller machine ماشين تحويلدار خودكار و تلفن بانك در دهه ۱۹۸۰ باعث فرم گيري تجارت الكترونيك شد. نوع ديگر تجارت الكترونيك سيستم رزرواسيون هواپيمايي بوسيله Sabre در امريكا و Travicom در بريتانيا، ارايه شده‌است. از دهه ۱۹۹۰ به بعد تجارت الكترونيك شامل اضافاتي مثل enterprise resource planning system (ERP) سيستم برنامه ريزي منابع سرمايه، data mining داده كاوي، data warehousing انبار داده شده‌است. در ۱۹۹۰، Tim Bermers-lee مرورگر وب جهان گسترده را اختراع كرد و شبكه ارتباطي اكادميك را به سيستم ارتباطي هرروز و براي هر شخص در جهان وسيع دگرگون ساخت كه اينترنت يا www خوانده مي‌شود. سرمايه‌گذاري تجاري بروي اينترنت بخاطر كافي نبودن سرمايه‌گذاري كاملاً محدود شده بود. اگر چه اينترنت محبوبيت جهاني گسترده‌اي در حدود ۱۹۹۴ با استفاده از مرورگر وب Mosaic پيدا كرده بود. معرفي پروتكلهاي امنيتي و DSL (اشتراك خط ديجيتال) كه ارتباط مستمر را با اينترنت را اجازه مي‌داد حدود ۵ سال طول كشيد.. البته در سال ۲۰۰۰ بحران The dot-com bust باعث برشكستگي خيلي از شركت‌هاي تجاري بزرگ و نتايج ناگواري را بوجود اورد، باعث بازبيني قوانين و افزايش مزايا و امكانات تجارت الكترونيك كردند و تا انتهاي سال ۲۰۰۰، خيلي از شركتهاي تجاري امريكايي و اروپايي سرويس هايشان را از طريق اينترنت ارايه دادند. از ان موقع مردم به كلمه‌اي به عنوان تجارت الكترونيك با توانايي خريد كالاهاي گوناگون از طريق اينترنت با استفاده از پروتكل‌هاي امنيتي و سرويس‌هاي پرداخت الكترونيكي كه در ان مشاركت كردند، اشنا شدند. واز اين زمان رقابت شديد بين شركت‌ها و سازمانها شدت گرفتو با گذشت زمان هم اينرقابت تنگتر شده‌است. جالب اين كه تا پايان سال ۲۰۰۱ بيش از ۲۲۰ بيليون دلار معاملات مالي توسط صدها سايت تجاري بر روي اينترنت انجام پذيرفته‌است و در همين سال مدل تجارت الكترونيك B2B داراي در حدود ۷۰۰ ميليارد تراكنش بود. و در سال ۲۰۰۷ سهم تجارت الكترونيك در خرده فروشي كل دنيا ۳٫۴٪ بوده‌است كه انرا در سال ۲۰۱۰، ۵٫۱٪ اعلام نمودند كه اين امار رشد سريع اين شيوه تجارت كردن را مي‌رساند.

سير زماني
۱۹۷۹: Michael Aldrich خريد آنلاين را اختراع كرد

۱۹۸۱: Thomson Holidays اولين خريد انلاين B2B را در بريتانيا ايجاد كرد.

۱۹۸۲: Minitel سيستم سراسر كشور را در فرانسه بوسيله France Telecom و براي سفارش گيري انلاين استفاده شده‌است.

۱۹۸۴: Gateshead اولين خريد انلاين B2C را بنام SIS/Tesco و خانم Snowball در ۷۲ اولين فروش خانگي انلاين را راه انداخت.

۱۹۸۵: Nissan فروش ماشين و سرمايه‌گذاري با بررسي اعتبار مشتري به صورت انلاين از نمايندگي‌هاي فروش

۱۹۸۷: Swreg شروع به فراهم اوردن ومولف‌هاي اشتراك افزار و نرم‌افزار به منظور فروش انلاين محصولاتشان از طريق مكانيسم حسابهاي الكترونيكي بازرگاني.

۱۹۹۰: Tim Berners-Lee اولين مرورگر وب را نوشت، وب جهان گستر، استفاده از كامپيوترهاي جديد

۱۹۹۴: راهبر وب گرد: Netscape در اكتبر با نام تجاري Mozilla ارايه شد. Pizza Hut در صففحه وب سفارش دادن انلاين را پيشنهاد داد. اولين بانك انلاين باز شد. تلاشها براي پيشنهاد تحويل گل و اشتراك مجله به صورت انلاين شروع شد. لوازم بزرگسالان مثل انجام دادن ماشين و دوچرخه به صورت تجاري در دسترس قرار گرفت. Netscape 1.0 در اواخر ۱۹۹۴ با رمزگذاري SSL كه تعاملات مطمئن را ايجاد مي‌كرد، معرفي شد.

۱۹۹۵: Jeff Bezos، Amazon.com و اولين تجارتي ۲۴ ساعته رايگان را راه انداخت. ايستگاه‌هاي راديوي اينترنتي رايگان، راديو HK وراديوهاي شبكه‌اي شروع به پخش كردند. Dell و Cisco به شدت از اينترنت براي تعاملات تجاري استفاده كردند. eBay توسط Pierre Omidyar برنامه نويس كامپيوتر به عنوان وب سايت حراج بنيانگذاري شد.

۱۹۹۸: توانايي خريداري و بارگذاري تمبر پستي الكترونيكي براي چاپ از اينترنت. گروه Alibaba در چين با خدمات B2B و C2C, B2C را با سيستم خود تاييدي تاسيس شد.

۱۹۹۹: Business.com به مبلغ ۷٫۵ ميليون دلار به شركتهاي الكترونيكي فروخته شد. كه در سال ۱۹۹۷ به ۱۴۹٬۰۰۰ دلار خريداري شده بود. نرم‌افزار اشتراك گذاري فايل Napster راه‌اندازي شد. فروشگاه‌هاي ATG براي فروش اقلام زينتي خانه به صورت انلاين راه‌اندازي شد.

۲۰۰۰: The dot-com bust

۲۰۰۲: اي‌بي براي پي‌پال ۱٫۵ ميليون دلار بدست اورد. Niche شركت‌هاي خرده فروشي و فروشگاه‌هاي CSN و فروشگاهاي شبكه‌اي را با منظور فروش محصولات از طريق ناحيه‌هاي هدف مختلف نسبت به يك درگاه متمركز.

۲۰۰۳: Amazon.com اولين سود ساليانه خود را اعلان كرد.

۲۰۰۷: Business.com بوسيله R.H. Donnelley با ۳۴۵ ميليون دلار خريداري شد.

۲۰۰۹: Zappos.com توسط Amazon.com با قيمت ۹۲۸ ميليون دلار خريداري شد. تقارب خرده فروشان و خريد اپراتورهاي فروش وبسايتهاي خصوصي RueLaLa.com بوسيله GSI Commerce به قيمت ۱۷۰ ميليون دلار بعلاوه سود فروش از تا سال ۲۰۱۲.

۲۰۱۰: Groupon گزارش داد پيشنهاد ۶ ميليار دلاري گوگل را رد كرده‌است. در عوض اين گروه طرح خريد وب سايتهاي IPO را تا اواسط ۲۰۱۱ دارد.

۲۰۱۱: پروژه تجارت الكترونيك امريكا و خرده فروشي انلاين به ۱۹۷ ميليارد دلار رسيده‌است كه نسبت به ۲۰۱۰ افزايش ۱۲ درصدي داشته‌است. Quidsi.com, parent company of Diapers.comتوسط Amazon.com به قيمت ۵۰۰ ميليون بعلاوه ۴۵ ميليون بدهكاري و تعهدات ديگر خريداري شد.

چكيده
تجارت الكترونيكي را مي‌توان انجام هرگونه امور تجاري بصورت آنلاين و ازطريق اينترنت بيان كرد. اين تكنيك در سالهاي اخير رشد بسياري داشته‌است و پيش‌بيني مي‌شود بيش از اين نيز رشد كند. تجارت الكترونيكي به هرگونه معامله‌اي گفته مي‌شود كه در آن خريد و فروش كالا و يا خدمات از طريق اينترنت صورت پذيرد و به واردات و يا صادرات كالا ويا خدمات منتهي مي‌شود. تجارت الكترونيكي معمولاً كاربرد وسيع تري دارد، يعني نه تنها شامل خريد و فروش از طريق اينترنت است بلكه ساير جنبه‌هاي فعاليت تجاري، مانند خريداري، صورت بردار ي از كالاها، مديريت توليد و تهيه و توزيع و جابه‌جايي كالاها و همچنين خدمات پس از فروش را در بر مي‌گيرد. البته مفهوم گسترده‌تر تجارت الكترونيك كسب و كار الكترونيك مي‌باشد.

جايگاه تجارت الكترونيك در كشورهاي جهان

در مدت كوتاهي كه از آغاز عمر تجارت الكترونيك در جهان معاصر مي‌گذرد، اين فعاليت رشد بي سابقه‌اي را در كشورهاي پيشرفته داشته‌است و پيش بيني مي‌شود در آينده نزديك با سرعت شگفت انگيزي در سطح جهان توسعه يابد. بر اساس آمار محاسبه شده موسسات معتبر اقتصادي نيز پيش بيني شده‌است كه گستره اين فعاليت تا سال ۲۰۱۰ به طور متوسط ۵۴ الي ۷۱ درصد رشد خواهد كرد كه نشان دهنده شتاب دار بودن حركت آن است.

در ايران
تجارت الكترونيك در ايران بسيار نوپا و در مراحل اوليه‌است. اما اهميت فناوري اطلاعات باعث شده تا تدوين و اجراي قوانين و لوايح مورد نياز در اين عرصه همواره مد نظر مسئولان ايران باشد. اما به‌نظر مي‌رسد با وجود برگزاري دوره‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي متعدد هنوز ميزان آگاهي افراد و تجار كشور از نحوه استفاده از امكانات موجود براي تجارت الكترونيك كم است. از سوي ديگر نبود شناخت از ميزان امنيت موجود در شبكه داخلي و جهاني باعث شده‌است كه اطمينان لازم وجود نداشته باشدالبته برخي از فروشگاه‌هاي اينترنتي با استفاده از روش‌هايي مانند نماد اعتماد، تحويل درب منزل و يا گارانتي برگشت وجه سعي كرده‌اند تا اعتماد خريداران را جلب نمايند. پيشبيني مي‌شود كه فروشگاه‌هاي اينترنتي بتدريج جاي خود را در ميان خريداران پيدا خواهند كرد.

انواع تجارت الكترونيك
تجارت الكترونيك را مي‌توان از حيث تراكنش‌ها(Transactions) به انواع مختلفي تقسيم نمود كه بعضي از آنها عبارتند از:

ارتباط بنگاه و بنگاه (B2B): به الگويي از تجارت الكترونيكي گويند، كه طرفين معامله بنگاه‌ها هستند.
ارتباط بنگاه و مصرف كننده (B2C): به الگويي از تجارت الكترونيك گويند كه بسيار رايج بوده و ارتباط تجاري مستقيم بين شركتها و مشتريان مي‌باشد.
ارتباط مصرف كننده‌ها و شركتها (C2B): در اين حالت اشخاص حقيقي به كمك اينترنت فراورده‌ها يا خدمات خود را به شركتها مي‌فروشند.
ارتباط مصرف‌كننده با مصرف‌كننده (C2C): در اين حالت ارتباط خريد و فروش بين مصرف‌كنندگان است.
ارتباط بين بنگاه‌ها و سازمان‌هاي دولتي (B2A): كه شامل تمام تعاملات تجاري بين شركتها و سازمانهاي دولتي مي‌باشد. پرداخت مالياتها و عوارض از اين قبيل تعاملات محسوب مي‌شوند.
ارتباط بين دولت و شهروندان (G2C): الگويي بين دولت و توده مردم مي‌باشد كه شامل بنگاه‌هاي اقتصادي، موسسات دولتي و كليه شهروندان مي‌باشد. اين الگو يكي از مولفه‌هاي دولت الكترونيك مي‌باشد.
ارتباط بين دولت‌ها (G2G): اين الگو شامل ارتباط تجاري بين دولتها در زمينه‌هايي شبيه واردات و صادرات مي‌باشد.

البته بايد گفت كه انواع بالا كاملاً مستقل از هم نيستند و گاهي كه تاكيد بر خريد و فروش ندارند در قالب كسب و كار الكترونيك مي‌آيند

 

آموزش ساخت وبلاگ در بيگ سايت
كد قالب وبلاگ
ليست وبلاگ هاي بيگ سايت


موضوعات مرتبط: تجارت الكترونيك
برچسب‌ها: تجارت الكترونيك،
تاریخ : ۲۹ فروردين ۱۳۹۴
نویسنده : ويكي
نظرات (0)

روندهاي بازاريابي ديجيتال در سال 2015
بازاريابي ديجيتال يك صنعت آني و نامنظم است كه به سرعت در حال پيشرفت و تغيير است. اگر لحظه‌اي در اين مسير تعلل كنيد و نتوانيد خود را با روندهاي فعلي وفق دهيد ديگر نبايد به موفقيت فكر كنيد، بنابراين شما بايد روندها و استراتژي‌هاي روز را شناسايي كرده و آن‎‌ها را در ذهن نگه داريد…
 
Digital-Marketing
تلفن همراه
همواره از اهميت تلفن همراه، بهينه‌سازي تلفن همراه، تبديلات تلفن همراه و غيره مي‌شنويم، بنابراين آن نمي‌تواند اغراق‌آميز باشد. دستگاه‌هاي تلفن همراه و اعتياد جمعي ما به آن‌ها نشان دهنده عصر بازاريابي مدرن است. در اين مقاله نمي‎‌خواهيم به صورت طولاني در مورد اهميت تلفن همراه صحبت كنيم، تنها هدف اين بود كه به شما يادآوري كنيم كه تلفن همراه يك يك وسيله جمعي است و بايد يك اولويت براي بازاريابان باشد.
 
تعاملات اجتماعي
به اندازه كافي از اهميت و قدرت شبكه‌هاي اجتماعي شنيده‌ايد. براي سايت‌هاي تجارت الكترونيك و ساير سايت‌هايي كه به دنبال سرنخ‌هاي فروش هستند، شبكه‌هاي اجتماعي يك فرصت رو به رشد براي بهبود نرخ تبديلات است و فرصت‌هاي جديد را فراهم مي‌كند.
 
روش‌هاي پرداخت جديد در حال افزايش است.
با ظهور كارت‌هاي اعتباري EMV(اكتبر 2015) عموم مردم با تجارب جدبد روش‌هاي پرداخت مواجه خواهند شد. اين تغييرات اثر موج‌داري در پرداخت و تجارت الكترونيك سايت‌هاي آنلاين خواهد داشت.
 
تبليغات پرداخت
چه بخواهيد چه نه، بايد براي تبليغات پرداخت كنيد، موافقم كه تبليغات به ازاي كليك در حال مرگ هست اما اشكال جايگزين براي اين نوع تبليغات به زودي ابداع خواهند شد.
 
اتوماسيون بازاريابي
اتوماسيون بازاريابي چيز جديدي نيست، با اين حال در سال جديد بيشتر از هميشه مورد توجه خواهد بود. اتوماسيون بازاريابي در حال حاضر براي هر بازارياب به اندازه كافي مقرون به صرفه است. در حال حاضر اتوماسيون بازاريابي به يك نياز براي هر كسب‌وكار كه مي‌خواهد در رتبه‌ي بالايي باشد تبديل شده است.
 
محتوا بيشتر از هميشه لازم خواهد بود
محتوا به عنوان پادشاه بازاريابي ديجيتال در نظر گرفته مي‌شود، آن همواره مهم بوده در سال جديد مهم‌تر نيز خواهد بود. بنابراين همواره به سازندگان محتوا از جمله نويسندگان، توسعه دهندگان، توليد كننده‌هاي ويدئو، پادكست و غيره نياز خواهد بود. نوشتن مهارت بسيار بزرگي است اگر شما دانش ايده‌آل را در موضوعي كه در موردش مي‌نويسيد داشته باشيد.
 
توقف اتكا به گوگل
گوگل بيش از يك دهه است كه به همه چيز در دنياي ديجيتال تسلط پيدا كرده است، اما ممكن است اين تسلط كمتر شود. ما به بازاريابان ديجيتال توصيه مي‌كنيم كه كمتر به گوگل تكيه كنند و به شكل‌ مستقيم‌تري با بازار هدف خود تعامل داشته باشند.
 
بهينه‌سازي تبديلات
اگر بهينه‌سازي نرخ تبديلات در بودجه 2015 شما نيست، من پيشنهاد مي‌كنم كه دوباره نگاهي به تعريف آن بيندازيد. بهينه‌سازي نرخ تبديل فرآيندي است كه تعداد بازديدكنندگان سايت كه تبديل به مشتري شده‌اند و يا خريد كرده‌اند را به حداكثر مي‌رساند. با درك كاربران و تغييرات تست تقسيم در يك وب‌سايت، بازاريابان مي‌توانند تشخيص بدهند كه چه عناصري در يك صفحه وب‌سايت يا صفحه فرود بيشترين تعداد تبديل را توليد خواهد كرد.
 
نتيجه:
ليست بالا كمي تهديدآميز است، اما با وجود ترس شجاعانه به جلو برويد. من توصيه نمي‌كنم كه چشم‌هاي خود را ببنديد و وارد فضاي بازاريابي ديجيتالي شويد كه بيش از حد بي‌ثبات است، با اين حال توصيه مي‌كنم با احتيا جلو برويد. شما هرگز صعود نخواهيد كرد تا زماني كه سعي كنيد

 

آموزش ساخت وبلاگ در بيگ سايت
كد قالب وبلاگ
ليست وبلاگ هاي بيگ سايت

 


موضوعات مرتبط: بازاريابي ديجيتال
برچسب‌ها: بازاريابي ديجيتال،
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ]


آخرین مطالب